Luk

Stafet For Livet

Kan vi afholde vores planlagte Stafet For Livet i juni og august?

  • Nej. Kræftens Bekæmpelse følger myndighedernes anvisninger under corona-epidemien. Statsministeren meldte i går d. 6. april ud, at større arrangementer ikke kan gennemføres til og med august. Det betyder desværre, at alle 55 stafetter, der skulle afholdes i juni og august, må gennemføres på en alternativ måde eller udskydes til 2021. Stafetterne handler om fællesskab og nærvær, og lige netop dét kan udgøre en risiko for smitte med coronavirus for deltagere, frivillige og ikke mindst Fightere. Vi skal passe på os selv og hinanden, så vi igen kan mødes og holde Stafet For Livet på den anden side af denne corona-epidemi.
  • Alle styregruppeformænd vil blive kontaktet efter påske af deres projektkonsulent. Så vil vi tage en snak om det praktiske og alternative muligheder, og om hvordan vi fortsat kan holde engagementet for stafetterne i den kommende tid.

Må vi afholde lokale støttearrangementer til fordel for Stafet For Livet?

  • Vi hører allerede fra nogle af jer, at I gerne vil gøre noget andet for den gode sag. Tak for jeres store engagement. Lige nu kan vi desværre ikke holde arrangementer, hvor mange er sammen fysisk. Forhåbentligt kan meget gennemføres på et senere tidspunkt. Også på den anden side af coronavirus bliver der brug for, at vi står sammen om at skabe håb og fællesskab for mennesker ramt af kræft. Det gælder for alle fysiske arrangementer, som er drevet af jer som frivillige lokalt, at de foreløbigt skal udsættes eller aflyses. Hold øje med frivillig.dk for nye meldinger eller spørg jeres lokale projektkonsulent.
  • Vi arbejder på at undersøge muligheder for styregrupper, der har mod på at udforske alternative, digitale støtteevents med fokus på f.eks. indsamling eller støtte til Fightere og pårørende. Det er dog vigtigt at understrege, at alle fysiske events er aflyst, indtil Sundhedsstyrelsen ændrer sine anbefalinger.

Hvad gør jeg med de lånematerialer fra Kræftens Bekæmpelse, jeg har bestilt til mit arrangement, som er blevet aflyst?

  • Du behøver ikke gøre noget. Vores lager i Greve har sørget for, at alle ordrer på udlånsmaterialer bliver annulleret. Du skal blot huske at genbestille, når der eventuelt er fundet en ny dato til jeres arrangement.

Hvor kan vi følge med i beslutningerne?

  • Vi holder denne side opdateret med seneste nyt – også omkring Stafet for Livet.

Kan jeg få fat på jer ansatte, hvis jeg har spørgsmål?

  • Ja. Ansatte i Kræftens Bekæmpelse arbejder hjemmefra til og med mandag den 13. april, og passer de opgaver, vi er i gang med. Ansatte i sekretariatet i Forening & Frivillige har viderestillet deres telefoner og besvarer både opkald og e-mails. Telefontiden er som normalt fra kl. 8.30 til 16.00. Lokale konsulenter kan også kontaktes som normalt.

Får tilmeldte deltagere deltagergebyret retur?

  • Ja, betalte deltagergebyrer på aflyste stafetter vil blive tilbudt tilbagebetaling. Deltagerne får mulighed for at blive refunderet eller støtte Kræftens Bekæmpelse med deltagergebyret. Deltagergebyr kan også overføres til 2021. 

Hvem informerer stafetternes sponsorer ved aflysning/flytning?

  • Det gør den sponsoransvarlige. Hvis der er indbetalt midler centralt, bliver de refunderet via bankoverførsel. Lokale midler refunderes via den lokale kasserer. Hvis en stafet bliver flyttet, håber vi, at sponsorerne flytter med. 

Hvem informerer stedet, hvor en aflyst stafet skulle holdes?

  • Det aftales mellem styregruppen og projektkonsulenten.

Hvad gør vi med regnskaberne i forbindelse med afholdelse/udsættelse og aflysning af Stafetter i 2020?

  • Stafetterne indgiver regnskaber efter normal procedure uanset om stafetten afholdes/udsættes eller aflyses. Stafettern giver i normale år altid et godt overskud, og den særlige situation vi står i gør, at vi skal være særligt opmærksomme på at holde igen med omkostningerne. I det tilfælde hvor en stafet kommer til at give underskud i 2020, dækkes det ind af det rådighedsbeløb stafetten modtager fra Kræftens Bekæmpelse. Rådighedsbeløbet er som udgangspunkt 10.000 kr, og hvor der er brug for at forhøje beløbet, aftales det med jeres konsulent. 
  • I 2021 startes regnskabet igen op på normalvis, og et evt. underskud i 2020 kommer altså ikke til at påvirke jeres regnskab for 2021.