Målgruppe:
Foredraget henvender sig til alle, der gerne vil blive klogere på patientrettigheder og vilkår som patient i det danske sundhedsvæsen.
Det får du ud af at deltage:
Du får viden om dine rettigheder som patient, og hvad du konkret kan gøre, hvis der er noget i dit behandlingsforløb, du er utilfreds med.
Du bliver klædt på til at navigere rundt i det administrative sundhedssystem.
Du bliver klogere på, hvor du kan få hjælp og rådgivning vedrørende dine rettigheder.
Foredragets indhold (ca. 10 linjer):
Foredraget har fokus på patientrettigheder, herunder:
Patienterstatning – hvis du har fået en skade ifm. behandlingen og vil søge om erstatning.
Klage – hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling eller hvis dine patientrettigheder er tilsidesat.
Utilsigtet hændelse – hvis du har oplevet en hændelse, som medfører skade eller risiko herfor, og som fremadrettet skal undgås.
Bekymringshenvendelse – hvis du gerne vil handle på, at en sundhedsperson eller et behandlingssted udgør en risiko for sine patienter.
Derudover kan foredraget efter aftale indeholde udvalgte emner, f.eks. om:
Frit sygehusvalg, ventetider på udredning og behandling, forsikring (kritisk sygdom og rejseforsikring) og tilskud til tandbehandling.