Luk

Den lokale soluge når ud til over 19.000 børn i børnehaver landet over

Igen i år er det lykkedes at få rigtig mange dagsinstitutioner til at sætte fokus på solbeskyttelse på trods af, at vi ikke kunne komme på fysisk besøg. I stedet har mange af jer kontaktet institutionerne for at høre, om de selv ville afholde soltema, og interessen har været overvældende.

14. juni 2021
LOTTE RIISGAARD KRAGH, FOREBYGGELSE & OPLYSNING

Efterspørgslen efter solmaterialet har været usædvanligt stort i år. Foto: Kræftens Bekæmpelse.

Igen i år har Solkampagnen og Kræftens Bekæmpelses frivillige sat fokus på at solbeskytte de mindste i institutionerne. Frivillige har markedsført og bestilt materiale til institutionerne, så de kan holde et soltema og indføre en solpolitik, der sikrer børn og voksne og forebygger kræft i huden.

Normalt tager frivillige fra Kræftens Bekæmpelse rundt og besøger institutioner i forbindelse med ’Den lokale soluge’ i foråret og afholder soltema med fokus på at lære børnene at blive venner med solen. Disse besøg har igen i år desværre ikke været mulige at planlægge grundet coronasituationen. 

I stedet har mange solfrivillige grebet muligheden for at ringe rundt til institutionerne og høre dem, om de selv ville afholde soltema. Derudover har institutioner også på egen hånd kunnet bestille pakkerne via webshoppen.

Med soltemapakkerne kan børnene bl.a. lave armbånd med hvide UV-perler, som skifter farve, når de kommer i kontakt med solens UV-stråling.

Det betyder, at alle 650 soltemapakker beregnet til 650 institutioner med hver 30 børn nu er ude at leve. Til sammenligning er det 200 pakker mere end i 2019 og 50 pakker færre end sidste år. Det betyder, at Den lokale soluge i år når ud til op mod 19.500 børn med vores budskaber om solbeskyttelse. Et rigtig flot resultat.

Stor efterspørgsel
Desværre har nogle frivillige oplevet, at der - efter de havde sendt mails ud og fået positive tilbagemeldinger om, at institutionerne var interesserede - var udsolgt af pakkerne. Mens andre har oplevet, at der blev udsolgt, mens de havde travlt med at planlægge Landsindsamlingen. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt.

- Da jeg skal til at bestille, er der ikke flere pakker – der er udsolgt. Det var som en spand koldt vand i hovedet, da jeg ved fra tidligere år, at institutionerne er rigtig glade for vores besøg med Solkampagnen, siger Birgitte Lauridsen, lokalforeningsformand i Solrød.

Solkampagnen er klar over situationen og tager naturligvis oplevelserne til efterretning i planlægningen af Den lokale soluge 2022.

- I år har vi oplevet større efterspørgsel efter materialer ifm. Den lokale soluge end nogensinde før. Måske fordi, det er en del lettere, nu hvor man ikke har arrangeret besøg i institutionen og skullet møde op som frivillig for at være involveret i indsatsen. Samtidig har institutionerne i dén grad fået øjnene op for materialerne og takker derfor ja til at afholde et soltema. Vi er glade for at nå så mange børn i år, men kede af, at oplevelsen ikke har været så positiv for alle frivillige, som den plejer. Det er netop vores mål at skabe solindsatser, som er nemme og meningsfulde for frivillige at tage del i. Til næste år vil vi derfor sikre bedre kommunikation og forsøge at finde midler til endnu flere pakker, så vi bedre kan imødekomme efterspørgslen, fortæller Peter Dalum, projektchef i Solkampagnen.

Gør en forskel for de små
Der er ingen tvivl om, at Den lokale soluge er en populær indsats blandt både frivillige og daginstitutioner. Indsatsen er vokset gennem årene og når efterhånden rigtig mange institutioner landet over. Og solfrivillige nyder også at se, at indsatsen gør en konkret forskel for de små.

- Vi vil blive ved med at være med og bidrage til at få budskabet ud med Den lokale soluge fremadrettet. Børnene husker vores besøg og siger 'kommer damen med solperlerne igen i år?'. De husker vores besøg og de budskaber om solbeskyttelse, som vi kommer med, og derfor er det en vigtig indsats, siger Birgitte Lauridsen, formand for Solrød Lokalforening.

Solkampagnen håber på stor opbakning fra både frivillige og institutioner igen næste år, så vi kan levere det vigtige budskab om, at vi skal beskytte vores mindste, som er særligt udsatte i solens stråler og lære dem om solbeskyttelse allerede fra barns ben.