Luk

Kræftens Bekæmpelse Genbrug får nyt design og nye facadeskilte

Designlinjen hos Kræftens Bekæmpelse Genbrug har fået et ansigtsløft og sker i forbindelse med en generel udvikling af Kræftens Bekæmpelses visuelle udtryk. Det nye design skal bl.a. være med til at sikre, at genbrugsbutikkerne i højere grad knyttes til det stærke og velkendte image og brand, som Kræftens Bekæmpelse har i befolkningen. Udskiftningen af designet er allerede påbegyndt, men sker løbende året ud.

10. august 2021
LONE KINDBERG, FUNDRAISING & MEDLEMMER
Kræftens Bekæmpelse Genbrug har fået nyt design i friske farver

Her er et eksempel på butikkernes Facebook-cover i det nye design med et udpluk af nogle af de nye stregtegninger

Kræftens Bekæmpelse Genbrug har fået nyt design i friske farver

Her er et eksempel på det nye design til butikkernes infoskærme.

Sidste år fik Kræftens Bekæmpelse en ny visuel identitet, hvor den ikoniske sløjfe fik en justering, og der kom en ny skrifttype, nye illustrationer, nye stregtegninger og ikke mindst en ny pallette af farver til. Det nye visuelle udtryk skal være med til at bevare foreningens stærke brand og image og skabe sammenhæng og genkendelighed på tværs af foreningens mangeartede aktiviteter og kommunikationsindsatser. Desuden skal det nye design signalere, at Kræftens Bekæmpelse er en moderne og tidssvarende forening.

Eftersom genbrugsbutikkernes indsats udgør et vigtigt bidrag til Kræftens Bekæmpelse, er det naturligt, at Kræftens Bekæmpelse Genbrugs designlinje også får et opdateret visuelt udtryk. Med det nye design vil Kræftens Bekæmpelse Genbrug ikke alene skabe en tydeligere forbindelse til Kræftens Bekæmpelses stærke position og kendskab og dermed lukrere på den høje troværdighed, som foreningen har i befolkningen, det nye design vil samtidig være med til at signalere, at genbrugsområdet ligeldes er moderne og tidssvarende.

Kræftens Bekæmpelse Genbrug har fået nyt design i friske farver

Her er et eksempel på en printannonce i det nye design.

Trykte materialer bruges op
Kræftens Bekæmpelse Genbrugs nye designlinje er allerede  blevet implementeret de steder, hvor det har været omkostningsmæssigt forsvarligt.

Eksempelvis er det nye design trådt i kraft på stort set alle digitale platforme så som butikkernes Facebook-sider og infoskærme. I løbet af september vil butikkernes hjemmeside desuden have fået en make-over i det nye design. Derudover bliver det nye design allerede flittigt anvendt i diverse annoncemateriale.

Imidlertid er turen ikke nødvendigvis kommet til det trykte materiale, der findes rundt omkring i de 15 butikker. Det skyldes, at de butikker, der ligger inde med trykt materiale i det gamle design, først skal bruge dette op for at spare på miljøet og økonomien. Målet er nemlig, at udskiftningen foregår på en  så omkostningsmæssig forsvarlig og bæredygtigt måde som muligt, så gode trykte materialer ikke smides ud, bare fordi de har den gamle skrifttype eller har gamle stregtegninger på. 

Butikkerne får udskiftet skiltene på facaden og butiksvinduerne inden årsskiiftet. Foto: arkiv

Butikkerne får udskiftet skilte på både facaderne og butiksvinduerne i år. Foto: arkiv

Butikkerne får også udskiftet facadeskilte
Genbrugsbutikkerne står ikke kun over for en ny visuel identitet. Facadeskilte og skiltning på butiksvinduerne står ligeledes over for en udskiftning.

Sidste år skiftede butikkerne som bekendt navn fra IGEN til Kræftens Bekæmpelse Genbrug, da man ligesom med den nye visuelle identitet, ønsker at det bliver tydeligere, at det er Kræftens Bekæmpelse, som står bag butikkerne.

Selv om butikkerne officielt har heddet Kræftens Bekæmpelse Genbrug i et lille års tid, står der stadig IGEN på butikkernes facader og udstillingsvinduer. Det skyldes blandt andet, at corona-nedlukningerne har forsinket det omkostningsrige arbejde med udskiftning af skiltene.

Nu hvor hele landet er åbnet op og der er gang i butikkerne igen, påbegyndes udskiftning af facadeskiltene. Der vil være tale om en gradvis udskiftning, der sker én butik ad gangen.

Butikken i Hillerød bliver den første
Den første butik, som vil få udskiftet facadeskilt og skiltningen i butiksvinduerne er butikken i Hillerød. Udskiftningen forventes at gå i gang i løbet af september, hvorefter turen går til Helsingør. Vi vil bestræbe os på at få udskiftet facadeskiltene hos alle 15 butikker inden udgangen af året.

Med den nye grafiske identitet og de nye facadeskilte forventer vi, at endnu flere danskere vil støtte butikkerne med frivillig arbejdskraft, donationer og ikke mindst indkøb af kvalitetsgenbrug. Simpelthen fordi det bliver tydeligt, at det er Kræftens Bekæmpelse, der står bag genbrugsbutikkerne.