Luk

Ny kampagne skal minde kvinder om screening for livmoderhalskræft

I dag lancerer Kræftens Bekæmpelse en oplysningskampagne, der skal minde særligt kvinder i alderen 23-29 år om at blive undersøgt for celleforandringer for at undgå at udvikle livmoderhalskræft i fremtiden.

19. januar 2022
Christina Hilding Rasmussen

Screening for livmoderhalskræft er ikke det, der fylder mest for unge kvinder i 20’erne. Tal fra Regionernes kliniske kvalitetsudviklingsprogram for livmoderhalskræftscreening viser, at kun 52 pct. af 23-29-årige kvinder på landsplan deltager i screening for livmoderhalskræft inden for et år efter de bliver inviteret. Udviklingen går i den forkerte retning, da færre og færre kvinder tager imod tilbuddet. I 2018 var det 54 pct. af kvinderne i aldersgruppen, der sagde ja tak til invitationen.

Jo ældre kvinderne bliver jo flere deltager i screeningen for livmoderhalskræft. Blandt de 30-64-årige deltager 64 pct., mens deltagelsen for hele gruppen af kvinder i screeningsalderen er 61 pct. Det er dog stadig et godt stykke under programmets mål på 75 pct.

Screening kan forebygge kræft
Hver dag får én kvinde livmoderhalskræft, og hvert år dør 100 kvinder af sygdommen. Og hver anden kvinde, der får livmoderhalskræft, er ikke blevet screenet regelmæssigt. Det er vigtigt, at tage imod tilbuddet om screening for livmoderhalskræft, når man inviteres første gang i en alder af 23 år, da screening kan finde forstadier til livmoderhalskræft, inden de udvikler sig til kræft. Hvert år får mange tusinde kvinder fjernet forstadier til livmoderhalskræft.

Unge kvinder glemmer screeninger for livmoderhalskræft
Kræftens Bekæmpelses egne undersøgelser viser, at kvinderne synes, at screeningen er en god ide, men at invitationerne ryger i ”bunken med andre vigtige papirer” og glemmes. 

 - Vi kan se, at kvinderne gerne vil deltage, men de glemmer simpelthen at bestille tid hos lægen. Mange ved faktisk heller ikke, at undersøgelsen kan forebygge kræft, eller at der er risiko for at få netop denne kræftform i en tidlig alder, forklarer overlæge i Kræftens Bekæmpelse Janne Bigaard og fortsætter:

- De føler sig måske sunde og raske og tænker, at risikoen for at få kræft ligger langt ude i fremtiden. Og hvis man ikke føler, at undersøgelsen er relevant, er det sværere at prioritere en tid hos lægen.   

Når kvinderne har en følelse af, at en gynækologisk undersøgelse er relevant – for eksempel ved mistanke om kønssygdomme eller fornyelse af recept på prævention – så får de bestilt tid og kommer afsted til lægen. I disse tilfælde overvinder de praktiske barrierer, som tidsbestilling hos lægen og ubehag ved den gynækologiske undersøgelse.

FAKTA om kampagnen
Kampagnen skal minde især unge kvinder om tilbuddet om screening for livmoderhalskræft. Det gøres bl.a. på sociale medier med modige kvinder, der har haft livmoderhalskræft eller celleforandringer, som deler deres personlige historie. Kræftens Bekæmpelse samarbejder også med 10 influencers, der deler budskabet og deres egne historier. I pressen forsøges det, at få emnet på dagsordenen henover ugen både nationalt og regionalt.

Kampagnen kører til den 28. januar.