Luk

Tak for en vigtig indsats i solcentrene

Det skabte store overskrifter i nyhederne, da det kom frem, at solcentre vildleder deres kunder ved at fremstille solariebrug som sundt, og at mange af centrene ikke har Sundhedsstyrelsens advarselsplakat hængende korrekt. Vigtige oplysninger, som det lykkedes at få i hus, fordi I har været ude og tjekke jeres lokale solcentre. 

11. februar 2020
FOREBYGGELSE & OPLYSNING

Kræftens Bekæmpelse mener, at der bør være en national aldersgrænse på 18 år for solariebrug. Foto: Forebyggelse & Oplysning.

Takket være en super flot indsats fra Kræftens Bekæmpelses frivillige blev vildledende markedsføring i danske solcentre sat på nyhedsdagsordenen i januar. Resultaterne af den landdækkende solcenter-tjek undersøgelse blev brugt til at sætte fokus på, at der bør indføres en 18-års aldersgrænse for brug af solarium. På den måde vil vi kunne beskytte børn og unge mod den helt unødvendige kræftrisiko, som solariebrug medfører.

Hvad viste solcenter-tjek undersøgelsen?
I 2019 besøgte frivillige i alt 159 af landets 745 registrerede solcentre fordelt på 13 kommuner. Formålet med indsatsen var at finde ud af, hvilke informationer man møder, hvis man går en tur i solarium. Frivillige undersøgte bl.a., om solariebrugerne:

  • bliver oplyst om den risiko, som de udsætter sig for, inden de køber en tid i solariet
  • om Sundhedsstyrelsens advarselsplakat, der bl.a. advarer om sammenhængen mellem solariebrug og kræft, hænger i solcentret, som loven foreskriver
  • om man i solcentret møder vildledende markedsføring, som fremstiller solariebrug som sundt

Resultatet var desværre nedslående. I 36 pct. af de tjekkede solcentre fandt frivillige misinformation, der fremstiller solariebrug som sundt. Kun 28 pct. af de tjekkede solcentre havde Sundhedsstyrelsens advarselsplakat hængende korrekt: På en synlig plads, i A3 og i farver.

En indsats, der har gjort en forskel
P4 København blev så inspireret af solcenter-tjek undersøgelsen, at de selv tjekkede solcentre i hovedstadsområdet for at sætte fokus på problemstillingen. Vi tippede dem selvfølgelig om, hvilke solcentre de kunne besøge på baggrund af frivilliges tilbagemeldinger fra indsatsen. Også P4 Sjælland og P4 Nordjylland blev interesserede i emnet, og alle radiokanaler satte fokus på vildledende markedsføring i deres udsendelser tirsdag d. 21. januar.

DR.dk lavede også en artikel om emnet. Her havde de både talt med Solkampagnens projektchef Peter Dalum, en hudlæge, Forbrugerombudsmanden, en ung kvinde, der har fået modermærkekræft efter at have gået meget i solarium som helt ung, og Dansk Solarie Forening. Formanden for Dansk Solarie Forening opfordrer i artiklen sine medlemmer til at fjerne vildledende markedsføring. Det kan være, at vi skal følge op på dette senere på året. I kan se artiklen her.

Derudover udarbejdede Solkampagnens projektchef et debatindlæg om solcentrenes vildledende markedsføring på baggrund af solcenter-tjek undersøgelsen. Det blev bragt i Jyllands-Posten. Her kritiserer han de danske solcentre for ofte at markedsføre solariebrug som sundt – så især unge kan misledes til at tro, at de gør noget godt for sig selv, når de lægger sig under de kunstigt fremstillede uv-stråler. Debatindlægget kan læses her.

Vi vil gerne sende en stor tak til alle jer, der var med til at tjekke solcentre. Uden jeres hjælp var vi ikke nået ud til så mange centre – og vi havde ikke kunnet få dette vigtige emne på mediedagsordenen. Nu er tiden moden til, at vi igen skal tage dialogen med politikere om at få indført en 18-års aldersgrænse for solariebrug.