Her kan du få svar på dine spørgsmål om den nye hjemmeside for Stafet For Livet. Oversigten vil blive udbygget løbende. Her vil du også på sigt kunne finde materialer til oplæring i at bruge hjemmesiden. Du er velkommen til at skrive til stafetforlivet@cancer.dk, hvis du har spørgsmål til den nye hjemmeside.
Alle Kræftens Bekæmpelses hjemmesider får i disse år et tiltrængt løft, så de bliver mere tidssvarende og ensartede. I januar 2024 fik cancer.dk nyt design, dernæst var det webshoppens tur, og nu er det Stafet For Livets hjemmeside og frivillig.dk, der er ’under ombygning’.
De største fordele ved de nye hjemmesider er det lækre nye design, som er mere brugervenligt, overskueligt og mobilvenligt. Fx skal der færre klik og mindre personlig information til at tilmelde sig som deltager og Fighter, lave en donation og købe lysposer til Stafet For Livet.
Det nye stafetforlivet.dk og frivillig.dk går efter planen i luften før årsskiftet.
Det kan være, der er nogle funktioner, der først bliver helt færdige, efter hjemmesiden er lanceret, og der vil sikkert være nogle tilretninger i månederne efter, når frivilliggruppen begynder at bruge den i praksis, og vi får feedback fra brugerne.
Der bliver oprettet sider til den enkelte stafet på den nye hjemmeside, og som frivillige får I naturligvis mulighed for at præge indholdet ligesom på den gamle hjemmeside. Men eftersom den nye side har et nyt design, er formatet for indholdet også anderledes.
På de nye stafetsider vil der være tre felter, hvor man som frivillig kan skrive fritekst.
På forsiden er der et felt, som er begrænset til 345 anslag.
På programoversigten og på kontaktsiden er der et felt, som ikke har en begrænsning ift. antal anslag. Dog er der meget begrænsede muligheder for formatering af teksten, så vi anbefaler ikke at skrive lange tekster her.
Det betyder, at de fleste skal redigere og forkorte deres tekster, så de kan passe ind et det nye format. Derfor opfordrer vi til, at de ansvarlige frivillige tager et kig på de tekster, I har i dag og begynder at få dem tilpasset til det nye format, så de er klar til opsætning af jeres stafetside, når I får adgang i forbinedelse med lancering før jul.
OBS: Hvis jeres tekster skal følge med over på det nye site, er det vigtigt, at I kopier teksten over i fx Word, før den gamle hjemmeside lukker ned før årsskiftet.
Er du en af de stafet-frivillige, der i dag går på frivillig.dk for at tilpasse stafettens hjemmeside, downloade lister og gøre brug af kasserermodulet, kan du komme til at opleve nogle forandringer.
Fremover kommer alt, der har med Stafet For Livet at gøre til at foregå på Stafet For Livets hjemmeside og ikke på frivillig.dk. Det betyder, at man som stafet-frivillig fremover ’blot’ skal bruge frivillig.dk til kommunikation og deling af filer internt i styregruppen.
Der er også nogle funktioner på den gamle hjemmeside, primært for frivillige og holdkaptajner, som ikke findes på den nye. Det er funktioner, som nogle måske kommer til at savne, men som kan udføres på anden vis, end man har været vant til.
Frivillig.dk får også nyt udseende og samme enkle design som Stafet For Livets hjemmeside, så samlet vil man forhåbentlig opleve, at det bliver nemmere at udføre sine opgaver, når de nye rutiner først er kommet ind under huden.
Der vil komme mere information ud om det nye frivillig.dk, når det er kommet lidt længere i processen.
Stafet For Livet-appen bliver nedlagt, når det nye site går i luften, da den nye hjemmeside kan bruges på smartphones. Alle funktioner som rundetæller, holdoversigt, og hvad I ellers har været vant til på appen vil derfor kunne bruges på mobiltelefonen på samme måde som hidtil.
Den eneste forandring vil være, at det ikke længere er muligt at sende push-beskeder, da denne funktion blev brugt i meget begrænset omfang.
Vi kommer til at indhente mailadresser på samme måde, som vi gjorde i 2024-sæsonen. Det vil sige, at alle Fighteres mailadresser vil blive indhentet, men ikke alle deltageres. For deltagere er det kun den person, som tilmelder på hjemmesiden, vi får mailadresse på.
Eksempel: Hvis jeg tilmelder mig selv og min kæreste i samme ombæring, er det kun min mailadresse, vi indhenter. Men hvis jeg kun tilmelder mig selv, og min kæreste tilmelder sig selv, er det begge mailadresser, vi indhenter, da vi hver især har været inde på siden og tilmelde os.
Tilmeldingen åbnes, når den nye hjemmeside er lanceret - det vil sige før årsskiftet. Der vil komme besked ud, når tilmelding er mulig.
De frivillige, der skal kunne tilpasse stafettens hjemmeside, downloade lister eller gøre brug af kasserermodulet, skal have en @cancer.dk-mail for frivillige. Hvis du ikke allerede har en @cancer.dk-mail for frivillige, vil du modtage den i forbindelse med oplæringen i det nye system.
Ja. Vi er i fuld gang med at finde ud af, hvordan vi møder jeres behov bedst. Men alle, der ønsker det, bliver oplært i at bruge den nye hjemmeside før lancering i form af oplæring online - fx på Teams og med trykt manual. Der kommer særskilt information ud om udrulningen af dette.
De frivillige er med til at brugerteste den nye hjemmeside. Foreløbig har syv frivillige og en stafetkonsulent testet forskellige dele af hjemmesiden i roller som almindelige slutbrugere (besøgende på hjemmeside, deltagere, Fightere mm.), frivillige administratorer og kasserer.
Det har været meget lærerigt at høre jeres ris og ros, og vi er i fuld gang med at tilrette og justere.
Vi bruger også Stafet For Livets Advisory Board til sparring omkring kommunikationen af den nye hjemmeside.
Det er ikke sikkert, at den hjemmeside er hundrede procent færdig, når den går i luften, eller at økonomien rækker til at opfylde alle ønsker og behov. Men vi lytter til jeres input og håber, I vil udvise tålmodighed, når/hvis der opstår ’børnesygdomme’ undervejs.
Det bliver i hvert fald dejligt, når vi snart kan trykke ’publicér’ på den længe ventede, flotte nye hjemmeside!
Hvis du har spørgsmål til Stafet For Livets nye hjemmeside, som ikke er besvaret her, kan man skrive til stafetforlivet@cancer.dk. Så bliver denne spørgsmål/svar løbende udbygget.
Som frivillig i Stafet For Livet har du mulighed for at få en gennemgang af funktionerne på den nye hjemmeside.
Det foregår på Teams den 3. og den 5. december.
Du kan downloade vejledninger til den nye SFL-hjemmeside herunder.