Luk

Forårets ’Kræft er ikke for børn’-kampagne er i gang

Sportsstjerner og influencere støtter ’Kræft er ikke for børn’-kampagne, der kører i maj og juni med bamselotteriet som en af de store aktiviteter. Få det store overblik her.

3. maj 2022
Lise Atzen Bjerregaard, Kræft er ikke for børn

Nu starter vi igen med at sætte fokus på børn og unge som kræftpatienter og pårørende - og samle penge ind til dette vigtige område. ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen kører i maj og juni og består af en række forskellige aktiviteter.

Børn og deres familier deler historier
Gennem de næste to måneder vil børn, unge og familier fortælle deres personlige historier om kræft på Kræftens Bekæmpelses Facebook, Instagram og LinkedIn. Personerne deler deres historier for at sætte fokus på børnekræftområdet og støtte op om indsamlingen af midler til området. Samtidig vil familierne også gerne vise andre, der er igennem lignende forløb, at de ikke er alene. F.eks. kan I på Facebook se og læse den rørende historie om lille My, som kun var tre måneder, da hun fik konstateret kræft.

Som en ny indsats i kampagnen holder vi ’Surprise Søndag’ den 8. maj og de næste tre søndage. Her vil et barn med kræft tæt inde på livet sammen med sin familie få en særlig oplevelse. På søndag kan I møde Julius, som med stor glæde kørte med brandbil i Roskilde Lufthavn – og kom en tur i luften med privatfly og så sit hjem.

Bamselotteriet: Sportsstjerner bakker op
Bamselotteriet kører for tredje år i træk og sælges frem til 29. september. Det er et skrabelodslotteri, hvor overskuddet går til ’Kræft er ikke for børn’.

Der er over 100 gevinster i lotteriet, og hovedgevinsten er en Kia Picanto Prestige til en værdi af 134.000 kr. Medarbejdere og frivillige i Kræftens Bekæmpelse må gerne deltage i lotteriet.

Bamselotteriet sælges især af skoler og idrætsklubber, men butikker, frivillige og lokalforeninger i Kræftens Bekæmpelse er også meget velkomne til at sælges lotteriet. Et skrabelod koster 40 kr. – og alle, som sælger lotteriet, får 16 kr. i provision pr. solgt lod, som så kan gå til skoleklassen, idrætsforeningen eller noget andet. Der er fuld returret på alle bestilte lodder, så der er ingen økonomisk risiko ved at bestille lodder til videresalg.

Har du lyst til at sælge lodder, kan du læse mere og bestille her: Bamselotteriet 

Bamselotteriet er allerede blevet markedsført i en periode for at hverve sælgere til lotteriet, og fra onsdag den 4. maj og seks uger frem bakker tre sportsstjerner også op om lotteriet. Derfor kan du på de sociale medier møde håndboldspiller på landsholdet Hans Lindberg, tidligere badmintonspiller Camilla Martin og fodboldspiller på landsholdet Sanne Troelsgaard i sammenhæng med Bamselotteriet.

Tour de France og Tour de Perler
Nedtællingen til Tour de France er i fuld gang – og mange glæder sig til, at Tour de France starter løbet i Danmark. Kræftens Bekæmpelse har fået en særlig rolle, da vi som den første danske NGO har fået lov til at køre med i karavanen foran feltet.

Tour de France i Danmark er en stor sportsbegivenhed, som ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen også bakker op om. Derfor udkommer der en særlig limited edition i vores perlegaveæske-serie med cykelmotiver. Æsken hedder ’Lav selv søde hjælperyttere i Tour de Perler’ og kan købes i Kræftens Bekæmpelses webshop fra den 10. maj.

I kampagneperioden sælges også andre skønne ting i webshoppen, hvor overskuddet går til kampagnen. Så står du og mangler en gave til en børnefødselsdag, barnedåb, konfirmation eller andet, så kig endelig her: Webshop 

Opbakning fra erhvervslivet
FME’s telemarketingafdeling kontakter fra den 9. maj og resten af måneden ca. 20.000 mindre virksomheder for at høre, om de vil støtte vores arbejde med børn, unge og kræft. Vi ved fra tidligere år, at det er et område, som mange gerne vil støtte.

To af kampagnens stærke erhvervspartnere, REMA 1000 og DFDS, gennemfører også kampagneindsatser i foråret og sælger produkter, hvor en del af salgspriserne går til kampagnen.

Populære influencere samler ind
For fjerde år i træk deltager en større gruppe influencere i indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn. Det er hele syv dage, hvor influencerne i deres vante kanaler sætter fokus på børn, unge og kræft – og samler penge ind til ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen. Pt. har 13 influencere sagt ja til at medvirke. Der kommer mere info om aktiviteten i juni.

Spørgsmål
Har du spørgsmål til kampagnen, er du velkommen til at kontakte Lise Atzen Bjerregaard, Fundraising & medlemmer på lisea@cancer.dk eller 3525 7955.