Luk

Forårets ’Kræft er ikke for børn’ kampagne er i gang

Nu sætter vi igen fokus på børn og unge som kræftpatienter og pårørende - og samler penge ind til dette vigtige område. ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen kører nu og frem til udgangen af juni med flere velkendte - og også nye aktiviteter.

27. april 2023
Lise Atzen Bjerregaard, Fundraising & Medlemmer

Børn og deres familier deler historier
Gennem de næste to måneder vil børn, unge og familier fortælle deres personlige historier om kræft på Kræftens Bekæmpelse digitale kanaler. Og ligesom sidste år forkæler vi fire børn, som har været gennem et kræftforløb, med helt særlige oplevelser.

Hver oplevelse bliver filmet og vises på Kræftens Bekæmpelses Facebook på søndagene i maj. I næste uge kan I genlæse historien om søstrene Edith på 4 år og Ingrid på 9 år, som begge er kræftoverlevere – og som bliver forkælet med den dejligste havefest.

Bamselotteriet er på gaden igen
En anden vigtig del af kampagnen er Bamselotteriet, der kører for fjerde år i træk og sælges frem til 28. september. Det er et skrabelodslotteri, hvor overskuddet går til ’Kræft er ikke for børn’. Hovedgevinsten er en lækker Kia Picanto Upgrade til en værdi af 150.000 kr. – og medarbejdere og frivillige i Kræftens Bekæmpelse må gerne deltage i lotteriet.

Bamselotteriet sælges især af skoler og idrætsklubber, men butikker, privatpersoner, frivillige i f.eks. Stafet For Livet og lokalforeninger i Kræftens Bekæmpelse er også meget velkomne til at sælge lodderne. Et skrabelod koster 50 kr., hvor sælgerne kan tjene op til 20 kr. pr. solgt lod.

Har du lyst til at sælge lodder? Læs mere og bestil her

Bamselotteriet er allerede blevet markedsført i en periode for at hverve sælgere til lotteriet, og i denne uge og frem til og med 3. maj vises en reklamefilm for lotteriet i 85 biografer samt på skærme i udvalgte toge på Fyn og Jylland.

Igen i år har vi også tre sportsstjerner til at bakke op om lotteriet. Derfor kan du i nærmeste fremtid møde Counter-Strike-spilleren Peter ’Dupreeh’ Rasmussen, badmintonspiller Mia Blichfeldt og dressurrytter Cathrine Laudrup-Dufour i sammenhæng med Bamselotteriet.

Klassens og Stuens Kalendere
De populære kalendere til skoleklassen eller stuen i daginstitutionen er også på gaden igen og kan købes i Kræftens Bekæmpelses webshop.

Har du børn i de mindre klasser i folkeskolen eller i en børnehave, så gør dem meget gerne opmærksomme på kalenderne. Kalenderne følger skoleåret, og ved hjælp af små klistermærker kan børnene selv være med til at holde styr på fødselsdage, udflugter og mærkedage.

Kalenderne er tidligere blevet produceret af FOR og er nu overgået til FME. I maj-juni vil kalenderne blive markedsført på de sociale medier.

Musik For Livet – ny aktivitet fyldt med fællesskab og glæde
I maj gennemføres en softlaunch på en ny indsamlingsaktivitet, som har arbejdstitlen Musik For Livet. Det er en landsdækkende indsamling, hvor der til alle musikarrangementer, koncerter og fællessang kan samles ind til Kræft er ikke for børn kampagnen.

Målet er at engagere danskere, som brænder for sang og spil, og som samtidig gerne vil gøre en forskel for kræftsagen. Målet er at teste indsamlingsaktiviteten i 2023 og gennemføre en større markedsføringsindsats i 2024, hvor aktiviteten primært skal foregå i maj-juni. Der kommer mere info om aktiviteten snarest.

Influencere og erhvervsprofiler samler ind
For femte år i træk deltager en større gruppe influencere i indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn. Det foregår i hele uge 23, hvor influencerne i deres vante kanaler sætter fokus på børn, unge og kræft – og samler penge ind til ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen. Aktiviteten fornyes i år ved, at syv markante erhvervsprofiler også samler ind i deres erhvervsnetværk og på Linkedin. Der kommer mere info om aktiviteten i juni.

Opbakning fra erhvervslivet
Kræftens Bekæmpelses telemarketingafdeling kontakter fra 8. maj og resten af måneden ca. 20.000 mindre virksomheder for at høre, om de vil støtte vores arbejde med børn, unge og kræft. Vi ved fra tidligere år, at det er et område, som mange gerne vil støtte.

To af kampagnens stærke erhvervspartnere, REMA 1000 og DFDS, gennemfører også kampagneindsatser i foråret og sælger produkter, hvor en del af salgspriserne går til kampagnen. 

Spørgsmål til kampagnen
Har du spørgsmål til kampagnen, er du velkommen til at kontakte Lise Atzen Bjerregaard, Fundraising & Medlemmer på lisea@cancer.dk eller 3525 7955.