Luk

IGEN skifter navn til ’Kræftens Bekæmpelse Genbrug’

For at knytte genbrugsbutikkerne endnu tydeligere til det store og velkendte brand Kræftens Bekæmpelse, har hovedbestyrelsen beslutte at udfase navnet IGEN. Fremover vil butikkerne hedde ’Kræftens Bekæmpelse Genbrug’. Facader, tryksager og materialer vil blive udskiftet løbende og omkostningsmæssigt forsvarligt.

4. september 2020
Nille Gry Klinge, Forening & Frivillige

Over 90 pct. af den danske befolkning kender Kræftens Bekæmpelse og foreningens logo. For mange er den røde sløjfe så ikonisk, at den er blevet synonym med kræftsagen. Første gang, den blev brugt, var i 1942, hvor der blev solgt en papirsløjfe på den årlige kræftdag.

Hovedbestyrelsen ønsker, at genbrugsbutikkerne i endnu højere grad skal knyttes til vores stærke brand, så det bliver tydeligere, at butikkerne er en del af Kræftens Bekæmpelse. Derfor kommer butikkerne fremover til at hedde ’Kræftens Bekæmpelse Genbrug’.

Hvordan skal vores målgrupper se og opleve os?
Kræftens Bekæmpelses gennemslagskraft afhænger af, hvor dygtige vi er til at give vores omverden lyst til at engagere sig i vores sag. Det gælder, hvad end man er ung eller ældre, frivillig eller forsker, privat eller virksomhed.  

I dag har Kræftens Bekæmpelse en utrolig stærk position med højt kendskab og stor tilslutning. Vi står solidt på mange af de parametre, der skal til for at være et stærkt brand – ikke mindst troværdighed. Troværdighed er vores vigtigste aktiv, og det er altafgørende for os at værne om troværdigheden i alt, hvad vi siger og gør. IGEN som navn og brand signalerer ikke samme kendskabsgrad eller troværdighed i befolkningen, som Kræftens Bekæmpelses navn gør. Med et navneskifte vil butikkerne i fremtiden i endnu højere grad være en del af det stærke brand og image, som Kræftens Bekæmpelse har i befolkningen, og samtidig vil det gode arbejde, der udføres i butikkerne af vores mere end 1.000 frivillige være med til at styrke det samlede brand Kræftens Bekæmpelse.

Projektleder for Kræftens Bekæmpelse Genbrug, Tune Friis, har været med, siden IGEN-butikkerne åbnede første gang for snart 30 år siden.

- I begyndelsen var IGEN et lille niche projekt, som egentlig bare skulle afklare, om genbrug var noget Kræftens Bekæmpelse kunne tjene penge på. I takt med at markedet er vokset, er indtjeningen fra vores butikker også vokset år for år. Nu er vores genbrugsvirksomhed ikke en niche mere, men en vigtig del af Kræftens Bekæmpelses indsamling, og derfor giver det god mening, at vi nu både visuelt og af navn integrerer os, siger Tune Friis.

Nyt navn kan give konkurrencemæssig fordel
Genbrugsmarkedet vokser år for år, og der er mange organisationer om buddet. De organisationer der agerer på genbrugsmarkedet, kopierer ofte hinandens idéer og forretningsmetoder. Den eneste vedvarende konkurrencemæssige fordel, der kan opnås i forhold til vores konkurrenter, er et stærkt brand. Med et navneskifte forventes det, at endnu flere danskere vil støtte butikkerne med frivillige kræfter, donationer og indkøb af genbrug. Fordi de bliver hurtigere opmærksomme på sammenhængen mellem butikkerne og Kræftens Bekæmpelse.

Vi passer på omkostningerne
Det næste skridt i processen vil indebære, at butikkernes visuelle identitet bliver skabt på ny i et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse og det grafiske bureau AM. Dette arbejde foregår allerede, og den nye visuelle identitet vil blive præsenteret i nyhedsbrevet og på fællesmøder, så snart den er klar.

Udskiftningen af den visuelle identitet på materialer, print og ikke mindst facader vil foregå så omkostningsneutralt som muligt, således at det vil foregå løbende og når behovet foreligger for udskiftning i løbet af 2020 og 2021.