Luk

’Kræft er ikke for børn’ starter før i år

Kampagnen er allerede skudt i gang med flere velkendte indsamlingsaktiviteter. På Kræftens Bekæmpelses digitale kanaler kan du desuden læse fortællinger om nogle af de børn og familier, der selv har haft kræft inde på livet.

23. april 2024
Lise Atzen Bjerregaard

Gennem de næste to en halv måned vil børn, unge og familier fortælle deres personlige historier om kræft på Kræftens Bekæmpelse digitale kanaler. Du kan blandt andet møde Roya, som har produceret en meget fin og personlig dokumentarfilm om sit kræftforløb til sin søn.

Ligesom tidligere forkæler vi også fire børn, som har været gennem et kræftforløb, med helt særlige oplevelser. Hver oplevelse bliver filmet og vises på Kræftens Bekæmpelses Facebook i løbet af maj. Du kommer blandt andet møde David, som møder løbehjulslandsholdet, og Dicte, som bager sammen med Micki Cheng fra Den Store Bagedyst – og overrasker sin klasse med kage.

Bamselotteriet er på gaden igen
Bamselotteriet kører for femte år i træk og sælges frem til 26. september. Det er et skrabelodslotteri, hvor overskuddet går til ’Kræft er ikke for børn’. Hovedgevinsten er en lækker Kia Picanto Upgrade til en værdi af 160.000 kr. – og medarbejdere og frivillige i Kræftens Bekæmpelse må gerne deltage i lotteriet.

Bamselotteriet sælges især af skoler og idrætsklubber, men butikker og lokalforeninger i Kræftens Bekæmpelse er også meget velkomne til at sælge lotteriet. Det samme er alle andre frivillige. Et skrabelod koster 50 kr., hvor sælgerne selv kan tjene op til 20 kr. pr. solgt lod.

Har du lyst til at sælge lodder f.eks. sammen med din lokalforening eller med dit barns/barnebarns idrætsforening, klasse eller lignende, kan du læse mere og bestille her.

Bamselotteriet bliver markedsført i forskellige medier i hele perioden for at hverve sælgere til lotteriet. I øjeblikket vises bl.a. en reklamefilm for lotteriet i 85 biografer samt på skærme i udvalgte toge på Fyn og Jylland.

Ny tegner tryller med Klassens Kalender
StineStregen har tegnet Klassens Kalender i år, som kan købes i Kræftens Bekæmpelses webshop.

Har du børn eller børnebørn i de mindre klasser i folkeskolen, så fortæl meget gerne klassernes lærere om kalenderen. Den følger skoleåret, og ved hjælp af små klistermærker kan børnene selv være med til at holde styr på fødselsdage, udflugter og mærkedage.

Stuens Kalender udgår i år, men børnehaver kan også fint benytte Klassens Kalender.

For alle, som elsker at synge, spille og danse
I hele 2024 tester og udvikler vi den nye indsamlingsaktivitet ’Musik For Livet’ sammen med musikglade mennesker. Det er en landsdækkende indsamling, hvor der til alle typer af musikarrangementer, koncerter og fællessang kan samle ind til ’Kræft er ikke for børn’-kampagnen. Kender du en eller flere, som brænder for at synge, spille og danse – og som samtidig evt. gerne vil gøre en forskel for kræftsagen – så giv dem gerne et praj om at tjekke sitet her.

Sportsstjerner også med i indsamlingsugen i juni
For 6. år i træk deltager en større gruppe influencere og erhvervsprofiler i indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn. Det foregår i hele uge 23, hvor de medvirkende på de sociale medier sætter fokus på børn, unge og kræft – og samler penge ind til ’Kræft er ikke for børn’ kampagnen. Aktiviteten fornyes i år ved, at en række sportsstjerner også samler ind i deres netværk. Der kommer mere info om aktiviteten i juni.

Opbakning fra erhvervslivet
Kræftens Bekæmpelses telemarketingafdeling kontakter i maj ca. 20.000 mindre virksomheder for at høre, om de vil støtte vores arbejde med børn, unge og kræft. Vi ved fra tidligere år, at det er et område, som mange gerne vil støtte.

Tre af kampagnens stærke erhvervspartnere, REMA 1000, DFDS og Aqua D’or, gennemfører også kampagneindsatser i foråret og sælger produkter, hvor en del af salgspriserne går til kampagnen.

Spørgsmål
Har du spørgsmål til kampagnen, er du velkommen til at kontakte Lise Atzen Bjerregaard i Fundraising & Medlemmer på lisea@cancer eller mobil 20 25 36 63.